Vattenstånd i åar

Hejsan! Jag håller på och skriver ett gymnasialt SV3 arbete om variation i vattenstånd mellan Morgon och kväll, samt hur variationen ser ut från vår till höst.
Min fråga är ifall ni hade kunnat skicka data från en specifik väderstation (Olofström)? Datan jag är ute efter är hur mycket nederbörd det har varit varje dag i dom här perioderna: 2/5-13/5 och 7/11-18/11. Jag är medveten om att data för alla dagar inte finns (än), men det går bra att skicka den datan 18/11.

Samt ifall ni hade kunnat svara på varför det har blivit stor variation i vattenståndet mellan morgon och kväll? Vissa kvällar så har vattenståndet varit runt 40cm, medans morgnars vattenstånd alltid hållit sig runt 10cm.

Ån som jag skriver om är Holjeån.
Mvh Joel.
Joel Ö

Kommentarer

  • Hej Joel och tack för frågan!
    Nederbördsdata för Olofström kan du ladda ned själv via denna länk: Ladda ner meteorologiska observationer | SMHI

    När det kommer till variationer i ett vattendrag så beror det på om vattendraget är reglerat eller inte. Om det är reglerat så styrs vattennivå av hur mycket som tappas från närmsta damm uppströms. Om det är oreglerat, styrs vattennivån av hur mycket avrinning det är i området och detta beror av bland annat markvattenhalt, nederbörd och sjöar uppströms. Du kan läsa mer om hydrologi i smhis kunskapsbank om hydrologi. Hydrologi | SMHI
    Allmänhetens Hydrolog