Vattenflödeshastighet av regn?

Hej, jag gör ett gymnasiearbete om regn och jag undrar om och hur man kan mäta vattenflödeshastigheten av regn i enheterna liter per sekund? Om det går, vad är medelvärdet för Sverige?

Kommentarer

  • Hej Ella,
    Kan du specificiera vad du menar med vattenflödeshastigheten? Det är nämligen inte trivialt att mäta hastigheten som nederbörd uppnår när den faller mot marken: för regn beror det främst på hur stora dropparna är, för snöflingor beror det på deras kristallisering...
    Jag förstår hellre frågan om mängden vatten som faller på marken, per tid enhet och yta. I följande bild kan du se vad årliga medelvärdet för normalperioden 1961-1990 ser ut över Sverige: https://www.smhi.se/data/meteorologi/nederbord/normal-uppskattad-arsnederbord-medelvarde-1961-1990-1.6934
    Du kan där efter räkna om mm/år till liter/sekund (per kvm, om inget annat angavs i uppgiften).
    Med vänliga hälsningar, Christophe