vattenflöde

Aktuellt vattenflöde för Viskan samt prognos inför dom nästkommande dagarna. Kan inte hitta någon vettig länk här på er hemsida för denna data. Kan ni hjälpa mig genom att skicka mig korrekta länka då jag inte kan hitta dessa någonstans?

Kommentarer

  • Hej Loris,
    Använd denna länk:
    http://vattenwebb.smhi.se/hydronu/
    mvh,
    Ghasem Alavi, Allmänhetenshydrolog

    Allmänhetens Hydrolog
  • Tusen tack för snabbt svar men den länken hade jag redan.

    Problemet är UI på på sidan som gör det nästintill omöjligt att läsa ut aktuellt värde samt prognos inför nästkommande dagar.

    Det kan finns ett enkelt sätt att läsa ut det för respektive vattendrag. Finns det så är det inte tydligt på på något sätt.

    Tacksam för ytterligare hjälp
  • Speciellt när jag använder en MAC verkar som om sidan inte är anpassad för att hantera IOS operativ system
  • Hej!
    Det skulle gå bra även med mac? Jag använder google chrome och det syns bra:

    Allmänhetens Hydrolog
  • Tack för ett bra svar och jag måste be om ursäkt för att jag var otydlig

    Jag är alltså ute efter att kunna få fram aktuella värden samt prognoser på vattenföringen i enskilda vattendrag. UI är bökigt. Idén till den nya funktionen är bra men behöver göras mer användbar vänlig.

    - Varför kan jag inte ha ett sökfält där jag söker på det enskilda vattendraget och sedan får fram prognosen/det aktuella värdet i tabell form?

    -Nu måste jag hela tiden leta fram vattendraget på kartan, därefter zooma in, sedan klicka på vattendraget eller vid en viss punkt på vattendraget sedan vänta på diagrammet därefter gå in diagrammet hitta aktuell tidpunkt markera detta och se till att jag inte råkar markera fel kurva i diagrammet etc.

    - prova nu göra samma övning i en IPhone som jag precis beskrev enl. ovan.

  • Hej Loris!
    Problemen med att ha en söka vattenflöde efter vattendragsnamn är framför allt att (1) många olika vattendrag i Sverige har samma namn och (2) vattenflöden skiljer sig mellan olika punkter längs samma vattendrag.

    Ett tips om du vill ha information om vattenflöden för återkommande platser är att spara direktlänkar till platserna i webbläsaren. Gör då på följande sätt:
    1. Markera platsen du är intresserad av i Hydrologiskt nuläge.
    2. Tryck på info-symbolen ovanför flödesdiagrammet.
    3. Tryck på dela-knappen med brevsymbol längst ner i inforutan.
    4. Antingen mejla direktlänken till dig själv eller skapa bokmärke till den i webbläsaren.

    Här är t.ex. en direktlänk till Viskan i Borås:
    https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/#{"version":2,"poi":40482,"map":{"center":[57.68970177191285,12.939281343632647],"zoom":7},"chartControlVisible":true,"chartSubid":3091,"showMq":false,"currentFlowControlVisible":true,"showYear":false}

    Tack för synpunkter om diagrammen - vår målsättning är att tjänsten ska bli enklare att använda!
    Niclas Hydrologi
  • Tack för ditt tydliga svar men detta funkar inte på en IPhone X. Funkar ibland vid första försöket. Men blir blockat när länken visar/aktiveras en andra gång. Samma gäller när man försöker lägga upp ett bokmärke till ”home screen

    Jag förstår dillemmat med flera vattendrag i Sverige med samma namn.
    Men detta är ju en icke fråga. Skapa sökfunktionen där vi har dubbletter egentligen borde alla vattendrag ha länk med geografisk placering. Resultaten visas i tabellformat. Då ser var vart vattendraget hör hemma på Sveriges karta. Till detta lbehöver man kunna zooma in ytterliggare(högre upplösning på kartan) så att man ser tydligare vart mätpunkterna etc är speciellt kring sammanflöden.

    Tänka på att funktionen skall fungera för mobil användare och det blir extremt pilligt när man inte zooma in tillräckligt för att träffa rätt men fingret.
    Känner att det blir mycket skriverier här på forumet. Tar hellre ett Skype/Team samtal för att gå igenom några utav dom fundamentala funktionerna som behövs för att få sidan någorlunda användare vänlig.
  • Hej!
    Utvecklingen av den här webbsidan (Hydrologisk nuläge) har ursprungligen finansierats av myndigheter som jobbar med vattenmiljöfrågor och för dessa var inte mobilanpassning prioriterad. De senaste åren ser vi dock att antalet användare från mobila plattformar stadigt ökar och vi behöver förbättra tillgängligheten från mobila plattformar i fortsättningen. Jag hoppas att vi inom kort kan förbättra tillgängligheten av denna tjänst och därför är det viktigt att vi får synpunkter från dig och andra mobila användare. Stort tack!

    Niclas Hydrologi
  • Hej!
    Då jag tittar på hydrologiskt nuläge och jämnför med 1981-1918, och för markören på max eller genomsnittskurvan visas rätt datum men felaktigt årtal, 2020.