Vattenflöde

Hej, jag har två frågor:

1) Hur förväntas vårfloden påverkas i Torneälven i framtiden kopplat mot klimatförändringarna? Kraftigare eller mindre vårflod?

2) Vad finns det för maxflöde uppmätt i Haapakylänpuas, Torneälv, Övertorneå kommun.

Med vänlig hälsning Lina

Kommentarer

  • Hej,

    1) Det går att läsa om dagens och framtidens klimat baserat på observationer och beräkningar på sidan om länsvisa klimatanalyser på SMHIs hemsida. Man kan välja Norrbottens län och titta på ett antal hydrologiska index.
    https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/lansanalyser/norrbotten/change-max-snow

    2) Smhi har inga mätningar i närheten av Haapakylänpuas, Torneälv, Övertorneå kommun. Nedströms finns Kukkolankoski övre. Uppströms finns Pajala pumphus i Pajala (Torne älv) och Kallio 2 (Muonio älv) och båda ligger innan de båda älvarna sammanflödar. Data för alla tre kan laddas ner från SMHIs Vattenwebb.
    https://vattenwebb.smhi.se/station/

    Hälsningar
    Marie
    Allmänhetens Hydrolog