Vattenbrist per region Sverige

Hej, eftersöker information om vilka regioner i Sverige som generellt sett har vattenbrist varje år. Går det att rangordna dessa?
Christian

Kommentarer

  • Hej Christian!
    Det är svårt att ge ett generellt svar på din fråga om vilka regioner som har vattenbrist varje år.
    Vad gäller sjöar och vattendrag är vattentillgången ofta låg i Blekinge, Skåne, Kalmar och Gotlands län. Men även i andra delar av landet kan vattentillgången bli låg. Det finns också skillnader inom länen. Vattendrag som rinner genom många sjöar har ofta en högre vattentillgång.
    För information om grundvatten hänvisas till Sveriges Geologiska Undersökning, https://www.sgu.se/.
    Allmänhetens Hydrolog