Vatten nivåer i sjöar år 2100?

Hej
Ni har gjort framtida global medelvattennivå för havet. Skulle vilja se en likadan för sjöar som Vättern och Vänern. Om havet stiger så måste väl även sjöarnas vattennivå höjas? Även åar och vattendrag stiger och jag vet att Kävlinge ån var vattennivån för ca 1 000 år sedan 1 meter högre än den är idag.
Kommer vattennivån att stiga så borde man nu börja fundera på var regnvattnet ska ta vägen för då kommer vattnet att rinna in i dagvatten rören om man inte börjar installera pumpar

Hälsningar
Kjell Andersson

Kommentarer

  • Hej!
    I februari 2018 tog SMHI (i samverkan med många andra aktörer) fram en rapport om hur klimatförändringarna påverkar de stora sjöarna (Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren).
    Det kommer att bli större variationer i vattennivåerna. I Vänern kan nivåerna stiga vintertid, och sjunka sommar och höst. I Vättern och Hjälmaren blir låga vattennivåer vanligare. För Hjälmaren kan det handla om upp till 20 centimeter lägre vattennivå i snitt under sommarhalvåret.
    Du kan ladda ner rapporten på vår hemsida:
    https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/klimatutmaningar-kring-sveriges-stora-sjoar-ny-rapport-1.130313
    Hälsningar
    Marie
    Allmänhetens Hydrolog