Vart tog regnet vägen strax norr om Västervik

Igår var det klass 2 varning ca 50 mm ( 120 mm över helgen)regn, nu idag regnar det inte alls 3 mil norr om Västervik.
Dessutom visar radarn att det regnar en hel del men det har inte kommit en ända mm.
Vad är det som händer med era prognoser? Jag har följd prognoser om regn sen i höstas.
Hela tiden dyker det upp långtidsprognoser om regn 10,20 ibland 30 mm men när vi närmar oss den dagen så försvinner regnprognosen bit för bit och regnet uteblir helt eller delvis.
Mvh Mats

Kommentarer

  • Hej!

    Regnskurar kommer (om de inte är sammanbakade) oftast lokalt. Under dygnen 29-30 juni fick exempelvis Mönsterås 73.1 mm nederbörd, Oskarshamn 50.3 mm, Gladhammar 45.0 mm. Således mycket stora mängder. Men andra platser i området fick knappt en droppe. Det är ungefär vad man kan vänta sig av skurar. Tyvärr går det inte ett dygn i förväg att förutse exakt var skurarna ska hamna.