Varning för kyla

Hej! Ni varnar för höga flöden, kraftig blåst och snöfall - allt enligt en skala 1,2 och 3.
Ni har även börjat varna för höga temperaturer, men varför varnar ni inte för låga temperaturer enligt samma princip?

Kommentarer

  • Hej Anders, tack för ditt inlägg!

    Jag har skickat vidare frågan till ansvariga för varningstjänsten, återkommer när jag fått svar. Ha det gott så länge!

  • Hej!

    När varningarna utformades så ansågs inte kyla vara ett tillräckligt allvarligt fenomen att varna för då vi ändå befinner oss på de bredgrader som vi gör. Vi har kallt väder ganska ofta och det mesta av infrastrukturen är dimensionerad för låga temperaturer och människor är vana att klä på sig.

    Värmevarningar påbörjades för några år sedan och först efter att det gjorts universitetsstudier om effekten av höga temperaturer för riskgrupper samt några säsongers testverksamhet. I dagsläget finns det inga planer på att införa varningar för låga temperaturer.

    Dock finns temperaturen i kombination med vind med i våra fjällvädervarning för kyleffekt.

  • För odlare (och även bilförare) är temperaturer under noll klart värdefulla att veta. Jag tycker att långtidsprognoser skall ha temperaturer under 0°C i avvikande färg eller annars tydlig markering.
  • Hej Gregor, tack för ditt inlägg!
    Vi har röd färg för plusgrader och blå färg för minusgrader i 10-dygnsdiagrammet, se bifogad bild.

  • Det har ni men inte på tabellen

  • Hej Gregor,
    Det stämmer, mitt tips är att använda båda tjänsterna för att få en bra översyn på om temperaturen skulle sjunka under noll.
    Jag lägger förslaget till kommande versioner av 10-dygnstabellen.
    Önskar dig en fortsatt trevlig onsdag!