Värmeåskväder kust/inland

Jag flyttade för 7 år sedan från Hälsinglands inland till en liten by vid den södra hälsingekusten. Jag tycker att det är en markant skillnad i frekvensen på värmeåskväder här vid kusten. Vissa år har vi inte ett enda.

Är min iakttagelse korrekt? Gäller det generellt eller handlar det bara om lokala variationer? Kan det rent uttav vara 7 års slump?
Niklas Strömberg

Kommentarer

  • Hej

    Jag tycker att din iakttagelse låter rimlig. Vid kusterna är det generellt mindre bildning av konvektiva moln och värmeåskväder på grund av inverkan från havet.

    Effekten kan nog också vara mer märkbar på antalet åskdagar i mellersta och norra Sverige än i exempelvis sydvästra Sverige, där det är mer åskväder i samband med fronter.

    Om du vill titta mer på var vi registrerat åska och blixt finns kartor här:
    Åska | SMHI

    Hälsningar
    Sandra Klimatolog