Varmaste datumen i juni i Stockholm i genomsnitt

Vilka dagar i juni brukar det vara varmast och/eller soligast i Stockholm?

Kommentarer

  • Tittar man på den långa tidserien från mätstationen i Observatorielunden i Stockholm som i vår öppna data (https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=airtemperatureMean24h,stations=all,stationid=98210) har data från 1859 är medeltemperaturen den 30:e juni 16,3 grader C (18,4 om man bara tittar på de tio senaste åren), jämfört med 1:a juni som har en medeltemperatur på 12,7 grader C (14,5 grader C de tio senaste åren). Generellt sett blir det varmare dag för dag i juni månad. I 13 av de 161 åren är 30:e juni den varmaste dagen, i nio år har den 20:e, 23:e, 24:e, 26:e, och 27:e varit den varmaste. Den 13:e juni har inte varit den varmaste i något av de 161 åren.
    Magnus Klimatolog
  • Mer som kuriosa kan nämnas att "Stockholm Sol" (https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=sunshineTime,stations=all,stationid=98735), som har uppmätt soltid tillgängligt sedan 2008 är i genomsnitt den 28:e juni den soligaste med i genomsnitt 12,3 soltimmar, medan den 13:e juni bara har 5,9 soltimmar i genomsnitt. Detta gäller alltså under de senaste 12 åren.
    Magnus Klimatolog
  • Hej, jag och vi undrar hur många vindfria, soliga, varma dagar med temp på mer än 20 grader det finns på ett helt år i Stockholm ? Hoppas ni har svaret
  • Hej.

    Vi har ingen färdig statistik för antalet dagar som är både "vindfria", "soliga" med temperatur över 20 grader på olika platser i landet.

    Men det vi har är t.ex. antal högsommardagar under ett år. En dag räknas som en högsommardag om maximitemperaturen varit 25 grader C eller högre. Normalt är det också mer eller mindre soligt dessa dagar. (Att finna dagar utan vind, dvs dagar då det varit vindstilla hela dagen blir inte lätt. Det får ses som extremt ovanligt.) Men vi har inte någon officiell definition på vad som är en solig dag. En orsak till det kan vara att vi bara har få stationer där solskenstid mäts. Men det är nog också högst subjektivt vad man anser vara en solig dag.

    En bit ner i denna artikel om Värmeböljor finns kartor över genomsnittligt antal högsommardagar i Sverige: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/varmebolja-1.22372
    För Stockholm landar man på ungefär 20 stycken per år under perioden 1991-2019. Detta tror jag är det bästa vi har som något sånär kan besvara din undran.

    Thomas Klimatolog