Var hittar jag Kustobservationer?

Sidan med Observationer är för plottrig och man kan inte bara dra markören över stationer för att få den information, vindstyrka och riktning, som man är intresserad av. Vill man kolla ett avsnitt av kusten under Observationer får man öppna ett flertal "fönster", ett stort steg tillbaka när det gäller användarvänlighet.

Kommentarer

  • Hej N-E, tack för din återkoppling!

    Användarvänlighet är superviktigt, och ambitionen är att göra en tjänst som är lätt att nå genom dator och mobila enheter. Jag skickar vidare dina synpunkter till ansvariga för tjänsten så får de se hur de kan förbättra tjänsten.

  • Hej det blev tyst ang detta.
    Det är bra att tjänster förbättras MEN det innebär i allmänhet en försämring att anpassa sådant som ursprungligen är för dator till att också fungera bra i mobilen.  Det är helt olika förutsättningar för olika plattformar. Skall man lösa det bra måste man ha en tjänst för mobil och en helt annan för dator
  • Hej N-E,
    Ursäkta mig för sent svar.Det är utan tvekan en utmaning att få en ganska omfattande tjänst att fungera på fler plattformer. Vi jobbar hela tiden med användarvänlighet samt tillgänglighetsanpassningar, och anpassar alla nya tjänster till att vara responsiva.
    I bifogade bilder finns en liten beskrivning på hur du skulle kunna använda tjänsten på en mobil, och samtidigt kunna se en sträcka av kustens observationer. Funktionen finns även på datorversionen.
    1: Här kan du få observationerna närmast din nuvarande plats.
    2: Denna hand får du endast på en mobil enhet. Den hjälper dig att välja om du vill kunna panorera/zooma i kartan eller skrolla på webbsidan.
    3: På varje station finns det en stjärn-ikon, här lägger du till/tar bort vald ort från dina favoriter.
    Sidan anpassar sig även till om mobilen är i stående eller liggande läge.
    Med hjälp av dina favoritorter så kan du täcka ett geografiskt område, t.ex. kustområde. Fäll helt enkelt ut dina sparade favoritorter i botten av kartan, och välj vilken du vill titta på.

  • Hej!Detta är inget smidigt sätt att få en överblick över ett område. Sitt i en båt på öppet hav i sjö och gör det..,Jag är intresserad av där jag är och vägen till mitt mål, och över tid. Snälla ta inte bort kustvädret innan ni har ersatt det med samma tydliga resultat. Ska jag segla mellan Stockholm och Ö-vik så blir det en massa "favoriter" -är ert mål att höja geografi-kunskaperna? Eller blir det en betalapp med samma resultat som dagens kustväder?
  • Hej Elisabeth!
    Om det är Kustväder du vill ersätta, så är inte tjänsten Observationer som presenteras ovan den bästa. Jag vill istället tipsa om de observationer som presenteras i tjänsten Hav och kustväder.  I kartvyn ser du vindobservationer i valt område. Under kartan presenteras också data från de närmaste stationerna i förhållande till den punkt du har sökt.
    Vänligen