Varför stiger Vänern så mycket trots lite regn på några veckor hur är prognosen för januari

Vänerns vattenstånd i förhållande till sjökortsdjupet  Prognos för januari

Kommentarer

  • Att Vänern har stigit beror på nederbörden som föll under främst november och december. Vänern påverkas inte med en gång av nederbörd utan det tar tid för vattnet att samlas, först små bäckar som rinner till större vattendrag och som till slut rinner ut i Vänern.
    Sedan någon vecka är flödena sjunkande i de vattendrag som rinner till Vänern och nu ser det inte ut som om vattenståndet kommer att öka mer under den kommande veckan utan ligga kvar på ungefär samma nivå som idag.
    Allmänhetens Hydrolog