Varför skiljer det 2 månader mellan ljus och temperatur?

Hej,

jag har en fundering som jag länge funderat på.

Juni är som ljusast. Juli eller ofta augusti som varmast.
December är mörkast. Februari ofta kallast.

Hur kommer det sig att temperatur och ljus inte följs åt?
Utan att det är ca två månaders skillnad mellan resp maxima.

Beror det på att vi faktiskt inte är som närmast solen när det är som ljusast i juni, utan att vi rör oss närmare den under juli och augusti? Och att det är jordaxelns lutning i kombination med omloppsbanan kring solen som skapar denna effekt.

Och att jorden på motsvarande är längre från solen i februari än i december.
Fast jordaxelns lutning gör att det är mörkare i december?

Mvh
Marcus

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har skrivit en kort text om detta i följande artikel:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arets-kallaste-dag-1.5064
    stycket "Varför infaller de kallaste dygnen när de gör?"

    Lite kort kan man säga att det finns en tröghet i klimatsystemet som gör att sommarens högsta temperaturer i genomsnitt infaller efter sommarsolståndet och vinterns lägsta temperaturer efter vintersolståndet.

    Tidpunkten när vi är närmst respektive längst från solen har ringa betydelse för årscykeln i temperatur i jämförelse med jordaxelns lutning.