Varför inte komplettera prognoser och lägesrapporter med länkar till webbkameror?

Även om en väderprognos bygger på fakta så är resultatet en teoretisk bild av vad prognosmakarna och deras datorer tror om framtiden. Ibland räcker inte detta, utan man vill veta hur det verkligen ser ut på en plats just nu. Det finns redan hundratals webbkameror i Sverige, och det borde vara enkelt för SMHI att komplettera med länkar till permanenta webbkameror (t ex Trafikverkets) i närheten av den plats frågeställaren söker. Ett mer avancerat steg vore givetvis att komplettera alla, eller strategiskt utvalda, väderstationer med en webbkamera, och det ultimata vore givetvis att komplettera prognoserna med aktuella satellitbilder. Jag kollade t ex på snödjupskartan just nu som påstår att det är barmark i Båstad, samtidigt som en webbkamera visar att marken är snötäckt.

Kommentarer

  • Hej Conny,
    Tack för ditt förbättringsförslag!
    SMHI arbetar med att lansera en sådan tjänst kopplat till väderobservationer. Förhoppningsvis finns den färdig under året.

    Bästa hälsningar,