Varför ingen vit jul på västkusten?

Hej, det pratades om en vit jul i hela landet. Men det blev inget med det här på västkusten strax söder om Göteborg. Det var bara regn och grått

varför blir det nästan aldrig någon vit jul på västkusten? Min syster bor i Borås, vilket inte är så långt bort, och där har de gott om snö idag

god jul, Mvh Karl

Karl

Kommentarer

  • Att den vita julen uteblev trots prognoserna får väl räknas som en prognosmiss och sådant händer ju.
    Att västkusten är ett av de områden i Sverige som har minst sannolikhet för vit jul beror främst på närheten till havet som fortfarande är ganska varmt så här års.
    Borås har betydligt förutsättningar eftersom det ligger längre inåt land och dessutom på högre höjd. Det kan i vissa lägen vara avgörande för om det blir snö eller regn.
    Sverker Klimatolog