Varför delar sig regnområden över Östgötaslätten?

Att berg skapar regnskugga och andra väderfenomen är välkänt. Att åska är vanligare över Vättern och kusten än över slätten är också naturligt. Men särskilt under senaste åren har ett nytt fenomen synts tydligt på radarbilder: När ett område med moln och regn närmar sig trakten av Linköping, delar det upp sig och skapar uppehållsväder eller väsentligt minskat regn just vid passagen av området från Mjölby till Roxen och en bit söderut. Detta gäller oberoende av varifrån regnet kommer, och ofta sluter sig molnområdetoch regnet återuppstår efter passagen. Området är så litet och oregelbundet att det inte tycks bero på olika känslighet hos olika radarstationer. Vad försiggår rent meteorlogiskt?

Kommentarer

  • Hej!

    Det är nog i huvudsak slumpen som spelar in. Om vi tittar på den uppmätta medelårsnederbörden under de senaste åren (2013-2018) så ser den ut att vara ganska enhetlig i området:

    Malmslätt 573 mm, Härsnäs 546 mm, Malexander 524 mm, Norra Vi 564 mm, Nobynäs 593 mm, Gustorp 543 mm, Vånga 530 mm, osv.

    Radarstationernas placering kan spela stor roll när det gäller hur radarekon ser ut, i vissa områden får vi helt naturligt störningar pga fasta ekon.

    När det gäller åska, så är den vanligast i inlandet om man jämför med hur det ser ut längs kusten och över de stora sjöarna (Vänern, Vättern, Mälaren). Man får större konvektion på sommaren där man inte har stora vattenmassor, och därmed gynnas bildandet av åskmoln.
  • Om man läser uppgraderingar av väderradar Vara och Vilebo (Norrköping) så finns svaret på din fråga. När man gör en composite-bild från två olika radarstationer med olika upplösning får man just denna effekt - minskad nederbördssintensitet i gränsområdet. Fenomenet finns på flera håll i Sverige när 2 radarekon möts.
    Kör en time-lapse så ser du vad som sker.
    mvh
    John
  • Hej! Jag tycker mig uppleva liknande fenomen här i Norrköping. Ofta försvagas åskan eller regnet när det närmar sig från t ex sydväst. Regnskurarna delar på sig och antingen går det norr eller söder om. Sällan över själva staden. Däremot får det ofta ny kraft på sin väg över Vikbolandet/Kolmården. Kan det ha med topografin, orografin eller vindförhållanden att göra?

    Mvh. Andreas Holgersson
  • Att åska och regnskurar kan förstärkas över Kolmården är nog riktigt. Det behöver inte vara speciellt höga berg eller kullar för att man ska få nederbördsförstärkning. Eventuellt skulle det också kunna ligga något i att det blir en förstärkning över Vikbolandet i situationer när man får nederbördsförstärkning i samband med en sjöbrisfront eller liknande. Men vi får nog inte glömma den psykologiska faktorn. Framför allt när man längtar efter regn så kan det upplevas som att skurarna faller överallt utom just på sin egen plätt.
    Sverker Klimatolog