Vårflödet 1906

Här i Dunkers socken i Sörmland cirkulerar uppgifter om att vårflödet 1906 var sådant att sjön Skunderns vatten steg över kända märken. Det ska ha startat en diskussion om att sänka sjön, vilket skedde 1914. Kan detta stämma? Var vårflödet i Sörmland 1906 extra rikligt?

vänliga hälsningar

Kommentarer

  • Hej Olle,
    Tack för en intressant fråga.

    Vi har inte så många mätningar över vattennivåer och vattenflöden från början av 1900-talet, så det är svårt att ge något säkert svar om vårfloden 1906, men vi känner inte till att vårfloden 1906 var speciellt stor i Södermanland. Det finns mätningar från sjön Sottern (mellan Katrineholm och Hallsberg) och där var nivån inte så hög våren 1906, men förutsättningarna kan variera mellan Sottern och Skundern.
    Tittar man på observationer av nederbörd och temperatur finns inget som tyder på att snötäcket var särskilt stort just denna vinter. Däremot blev det hastigt varmt i början av april och den snö som fanns smälte säkert snabbt, vilket kan ha bidragit till en hög vattennivå.

    Vänliga hälsningar
    Anna
    Allmänhetens Hydrolog
  • Hej,
    har jag redan tackat?

    Tack så väldigt mycket för det snabba och utförliga svaret,
    även om nederbörden inte var så märklig vid Sottern.
    Ditt resonemang kan vara riktigt, och med tanke på att Skundern år 1914
    sänktes med 115 cm, och sedan dess, 1981, troligen av misstag ännu mer,
    så är det rimligt att tro att vattnet stod över en viss sten i sjöns västliga del.

    Lantbruksingenjören som planerade sänkningen trodde inte 1912 att sänkningen skulle påverka klimatet(!)
    eller sjöns skönhet. De två småsjöarna söder om Skundern, en gång vikar av Skundern,
    är nu inte längre sjöar, bara träsk eller hur man ska definiera det. Den ena heter
    Sundby-/Lillsjön, den andra Bråhovda-/Navestasjön.

    Vänliga hälsningar