Var kan jag finna LLQ för Ätran

Kommentarer

  • Hej Per-Erik!
    Tack för din fråga.

    Vi har inga framräknade värden för LLQ, som är det lägsta värdet i en dataserie med observerade eller beräknade vattenflöden. Vi brukar vanligtvis inte använda oss av det måttet eftersom det finns mycket osäkerheter i det. Man använder bara ett värde i en lång dataserie och låga vattenflöden är ofta svåra att både mäta och beräkna. Värdet är också beroende av vilka år man utgår ifrån när man tar fram det.

    Du kan göra en egen uppskattning av det utifrån våra beräknade data eller observationsdata. Men tänk på att det är osäkra värden. I de nedre delarna av Ätran har SMHI inga egna mätningar, men vi får in data från kraftbolaget som driver kraftverket i Yngeredsforsen och tidigare fick vi in data även från Skogsforsen.

    Om du är intresserad kan vi mot betalning göra en specialanalys för de punkter du är intresserad av. Information om det finns här.

    Vänliga hälsningar
    Anna
    Allmänhetens Hydrolog