Var finner jag uppgifter om Vänerns vattenstånd i förhållande till sjökortet?

Var finner jag uppgifter om Vänerns vattenstånd i förhållande till sjökortet

Kommentarer

  • Hej Magnus!
    Du kan hitta aktuell information om vattenståndet i Vänern i tjänsten Observationer som du även hittar under väder-rubriken på SMHIs webbplats. Där finns även information om höjdreferens och hur/var/när mätningarna görs.
    Niclas Hydrolog
  • Hej, den det berör!
    Jag hittar inte det efterfrågade, endast aktuellt värde, m.ö. h.(44,85) Referens till sjökortet....?
    Mvh
    Lennart Lokind
  • Inget bra svar. Jag omformulerar frågan:
    Var på SMHI s hemsida kan jag läsaVänerns vattenstånd i cm över sjökortet. Enligt aktuell info från sjöväderrapporten ligger detta på ca 84 cm idag. Denna siffra måste ju hämtas från institutets hemsida så var finner jag denna aktuella siffra?
    Mvh
    StenÅke Waller
  • Hej!
    Tack för era frågor!
    Informationen finns på sidan som är angiven i svaret ovan. Klicka på Vänern i kartan så kommer det upp mer information.
    Vänerns vattennivå

    Hoppas ni hittar det ni letar efter.
    Allmänhetens Hydrolog
  • Jag försöker, helt utan framgång, ägna mig åt logiska resonemang. I tidigare system för mätning av vattenståndet låg Vänerns referensyta på 44,80 möh. Nu har man bytt system till RH2000 och har en referensyta på 45,10 över beslutad punkt på fasta land. Innebär detta att referensytan idag de facto ÄR 30 cm högre vattenyta. Eller innebär 44:80 enligt gamla systemet och 45,10 enligt RH2000 att vattennivån är (ungefär) lika hög? Eller annorlunda uttryckt: Idag är uppmätt vattenstånd i Vänern 46,07 dvs +97 cm över referensyta. Hade detta enligt gamla systemet varit (ungefär) samma (dvs +97), eller hade det varit +127??
  • Hej Ulf,
    Du hittar aktuella värden för Vänerns vattenstånd relativt referensytan här:

    Referensytan är samma yta. Den har inte förändrats. Den ligger på samma verkliga höjd oavsett vilket höjdsystem som används.

    Däremot kan vi ange på vilken höjd referensytan ligger i varje höjdsystem.
    I RH2000 ligger Vänerns referensyta på +44,10 m
    I det äldre systemet RH00 ligger Vänerns referensyta på +43,80 m
    Skillnaden mellan värdena i de två systemen är cirka 30 cm, men i verkligheten så är vattnet på samma nivå.

    Jag försöker förtydliga dagens situation med en bild.
    Dagens vattenstånd ligger 103 cm över referensytan, vilket ger olika värden i de två höjdsystemen; 45,13 (RH2000) och 44,83 (RH00). Jag har lagt till det högsta uppmätta vattenståndet efter 1939 vilket var 45,67 m i RH00. I förhållande till referensytan så är det 187 cm, och i RH2000 blir det 45,97 m.

    Jag hoppas att det här förtydligar förhållandet mellan referensytan och de två höjdsystem och att det kan besvara dina frågor.

    Mvh,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert