Vänerns, vattenstånd

Hej!
Lyssnar på sjörapporten varje morgon och där i vattenståndet i Vänern! Undrar bara hur kan vattenståndet skifta så mycket, som tre centimeter på ett dygn? Var kommer vattnet ifrån, det är ju en väldigt stor yta, så det är ju mycket vatten i tre centimeter? Samtidigt som Göta Älv tappar av över 1000 kubikmeter i sekunden?

Hälsar och undrar Lasse Strand

Kommentarer

  • Hej Lasse!
    Vinden har troligtvis en stor roll i detta. I samband med att vind blåser över en vattenyta, t.ex. en sjö, förs vatten i vindens riktning från ena sidan av sjön till den motsatta. Vid höga vindhastigheter kan då vattenytan snedställas eller ”stuvas” upp. Denna effekt kallas vinduppstuvning och hur stor den blir beror på vindens hastighet och riktning och på lokala förhållanden som strandlinjens horisontella utsträckning och vattendjup.

    I en SMHI-rapport om Vänern (2017) konstaterades att en konstant vind på 20 m/s kan en orsaka vinduppstuvning på upp till 0,6 m om vinden kommer från en ogynnsam riktning. Att lägre vindhastigheter skulle kunna få vattenståndet att variera någon/några centimetrar får därför anses rimligt i samanhanget.

    I Vänern beräknas vattenståndet som medelvärdet av data från två mätstationer på östra respektive västra stranden, se beskrivning, vilket jämnar ut de största skillnaderna som orsakas av vind och lufttryck.
    Niclas Hydrolog
  • Hej! Misstänkte det! Så det finns två olika vattenstånd, beroende var i vinden man är? Har ju inte varit några större nederbörd i upptagningsområdet, så fick inte ihop de stora mätvärdenas skillnad på så kort tid? Men då förstår jag och behöver inte undra hur det kan komma sig att vattenståndet kan ändra sig på så kort tid, när jag hör prognosen? Tack för informationen!
  • Vattenståndet ändras ju med lufttrycket, men "flyttar" vattnet eller komprimeras det?
  • Hej Leif!
    Bra fråga som flera funderar på, men det har ett enkelt svar.
    Vatten har mycket lättare att flytta på sig än att komprimeras, så det flyttar på sig.
    Mvh,
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert