Våghöjdsprognoser?

I senaste numret av Sjöräddningssällskapets tidskrift Trossen står att SMHI 4 ggr per dygn gör prognoser över bl a våghöjd  - extremt bra ur sjösäkerhetssynpunkt för mindre båtar. Jag lyckas dock inte hitta tjänsten på SMHI:s hemsida. Kan ni hjälpa mig?

Mvh

Mats Myrberg

Kommentarer

  • Hej Mats, tack för ditt inlägg!
    I våran tjänst Hav- och kustväder finns Vågor som parameter, där hittar du våghöjd.
    Önskar dig en fortsatt trevlig onsdag.
  • Tack Anders,

     jag hittade mätpunkt för våghöjd på Gotska sjön som närmast oss (Bråviken). Däremot ingen prognos var 4e timme som SSRS skrev? För oss vore våghöjd vid Gustav Dahlén bra. För båtfolk i Stockholms skärgård vore Landsort och Ålands hav också väsentligt. Jag tror faktiskt att det kunde vara en väsentlig sjösäkerhetsgrej.

    Trevlig helg

    Mats
  • Hej Mats,
    I tjänsten Vattenstånd och vågor finns punktprognoser för vågor vid olika mätpunkter i Östersjön och Västerhavet, det kanske är det du söker?
    Önskar dig också en trevlig helg!