Vädret på Västkusten

Vad har hänt med vädret på Västkusten, särskilt Bohuslän?
Sådan kall/blöt/blåsig vår som vi haft i år när det gäller april-maj i förhållande till östra Sverige tycker jag är märklig och undrar vad det beror på. Är det Golfströmmen, som ändrat riktning eller har den blivit kallare på grund av all avrinning från Arktis? Jetströmmarna verkar ju också ha ändrat riktning.
Marita Magnusson

Kommentarer

  • Hej Marita,
    Väder varierar naturligt från år till år, därför kan man inte dra någon klimatologiskt slutsats från enbart en säsong.
    I dagsläget har östra Sverige legat närmare den för årstiden mycket varma luften över Ryssland.
    Framför allt förra veckan var det en mycket markant gradient över Sverige med sommarvärme här i öster och en kallfront över västra Sverige.
    Med vänlig hälsning, Christophe (klimatolog)
    Christophe