Vädret i Gävle

Hej, jag undrar vad det är som gör att Gävle alltid verkar drabbas av väldigt mycket nederbörd , allt från snökanoner på vintern till kraftigt regn på sommaren , om jag inte missminner mig så blev dom även drabbade av mycket cesium efter Tjernobyl (inte säker på att det hör ihop :-))
Mvh
Anders

Kommentarer

  • Hej Anders

    Det är inte bara Gävle som drabbas av stora nederbördsmängder men norrlandskusten är ofta drabbad av de riktigt stora mängderna, inte bara Gävle. Nedan finns de sex största nederbörderna under ett dygn SMHI mätt sedan 1800-talet. Lägg märke till att det är sex olika landskap som drabbats. Det nu aktiella fallet i Gävle kommer på sjätte plats.

    Datum Nederbörd Station Landskap
    1997-07-28 198.0 Fagerheden Norrbotten
    2004-08-04 188.6 Råda Värmland
    1908-06-18 187.3 Härnösand Ångermanland
    1973-07-09 179.4 Söderköping Östergötland
    2012-07-07 163.0 Hinshult Småland
    2021-08-17 161.6 Gävle Gästrikland

    När vindarna kommer från bottenviken tas fukt upp och när den fuktiga vindar luften kommer in över land bromsas den in och stiger vilket ökar nederbörden.

    På vintern om det är riktigt kallt, öppet hav och vinden kommer från havet kan snökanoner bildas. Gävle drabbades av detta för ca 25 år sedan, men även andra orter har också drabbats fast de har inte varit lika tättbefolkade. Här kan du läsa mer om snökanoner:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/snokanoner-fran-havet-1.13740

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart