Väderstation

Varför ligger väderstationen i Delsbo där den ligger. Värdena där stämmer ju inte överens med värdena i "centrala" Delsbo. Speciellt temperaturen. Det är ju alltid varmare här i "centrala" Delsbo jämfört med där väderstationen ligger. Som idag t.ex står det 32.2 grader men det är över 34. Och nu är det inte bara jag som har undrat över detta utan många. Det är nästan ett samtalsämne här. Och det är inte fel på alla våra termometrar.

Kommentarer

  • Hej!

    Max-temperaturen i Delsbo var +28.1 den 24 juli, och +33.3 den 25 juli. Detta senaste värde är ett av de högsta som uppmätts i Delsbo, rekordet (sedan 1901) lyder på +33.6 (27 juli 1994).

    Alla "vanliga" termometrar (sådana man kan köpa i affären) visar för hög temperatur under soliga sommardagar, eftersom de saknar strålningsskydd, och det därigenom blir termometerns temperatur man mäter men inte luftens.