Väderskillnader

Hejsan!

Jag bor i Furuvik (Gästrikland) och arbetar i Gävle, ett avstånd på knappt en mil. Ofta skiljer sig vädret mellan dessa platser radikalt och inte sällan längs en nord/sydlig linje ngt öster om Järvsta (ungefär i höjd med N 6725680, E 623061).

Är helt på det klara med att det finns lokala avvikelser i vädret men detta är ett fenomen som jag observerat under långt tid och som skiljer sig mot vad jag upplevt på andra håll.

Finns det någon förklaring till detta fenomen?
Sara Sundstrand

Kommentarer

  • Hej Sara,
    Tack för din fråga. Det kan vara skillnad i väder även på kortare avstånd.

    Vid nord- eller nordostliga vindar ligger Gävle inne i fjärden lite i lä jämfört med platser längre österut som Furuvik. När det råder nord- eller nordostliga vindar kan det föra med sig stora mängder nederbörd eftersom att luften tar upp fukt från Bottenviken på väg söderut. Det skulle då kunna medföra att det blir större chans till nederbörd i Furuvik än Gävle vid sådana tillfällen.

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog