Vad betyder snöhagel?

Vid väderrapporten meddelade en dam uttrycket snöhagel-vad är det antingen är det snö eller hagel.
Vet man inte innebörden?

Kommentarer

  • Hej Carl-Gustav, tack för din fråga!

    Det finns tre olika sorters hagel, is-, små- och snöhagel.

    Snöhagel, tidigare även kallad trindsnö, bildas främst under våren i samband med bynederbörd och temperaturer nära noll grader, ibland i samband med snöfall. De är små, vita, spröda, snöliknande korn, ungefär 2-5 mm i diameter. Om de faller på hårt underlag så studsar de, och går ofta itu.

    Här han du läsa mer om hagel.