Väderobservation.

Jag har hittat en väderobservationssändare, som landat med sin fallskärm. Vad skall jag göra med den?

Kommentarer

  • Hej Kjell,
    Det du hittat är (som du kanske vet redan) med största sannolikhet en sond som skickas upp för att mäta fukt, vind och temperatur i atmosfären.

    Instrumentet är en engångsartikel från vår sida sett. Du kan behålla den eller kasta den. Det ska finnas en dekal påklistrad som berättar just detta, men den kan ha ramlat av.

    De här sonderna släpps upp med ballong från 4 olika platser i Sverige. På ett par platser (Sundsvall och Visby) 2 gånger per dygn, på de andra (Landvetter och Luleå) 1 gång per dygn och beroende på var du fann den, så har du också svaret på varifrån den sändes upp.
    Normalt sett ”driver” de inte jättelågt från uppsändningsplatsen (kanske upp mot 5 mil, men vid kraftiga vindar kan det bli längre.

    Önskar dig en fortsatt bra måndag!