Väder utmed resvägen

Jag skulle vilja ha en funktion som kan visa mig vilket väder jag kommer att stöta på utmed min resväg. Exempel: Säg att jag tänker köra bil från Stockholm till Sälen. Jag planerar att starta imorgon kl 8 och beräknar att vara framme i Sälen kl 14. Då vill jag kunna mata in start-ort och avgångstid plus slut-ort och beräknad ankomsttid för att sedan se en timme-för-timme-prognos för det väder som kommer att råda för mig utmed min resväg. Kommer jag att stöta på nederbörd? Blir det soligt? Vilken temp?
Jag förstår att funktionen inte kan ta med alla detaljfaktorer i beräkningen för att exakt kalkylera var jag kommer att befinna mig vid varje given tidpunkt, men en enkel linjär beräkning av positionen timme för timme skulle duga gott.
Med hjälp av detta skulle jag också kunna laborera med olika avgångstider för att på så sätt få bästa väder under resan. Jag kanske kan undvika ett snövädersområde genom att åka en timme tidigare eller senare, etc.

En annan extra finess skulle kunna vara solens upp- och nedgång (med hänsyn till orten) så att jag kan laborera med avgångstiden för att veta jag kommer fram just innan solnedgång för att undvika körning i solnedgång. Men detta är "nice-to-have".

mvh
Peter

Kommentarer

  • Hej,
    Tack för ett bra förslag. Vi har en väderkarta på gång som skulle kunna hjälpa till i sådana beslut. En utveckling av en bättre sökmotor där man kan få vädret längs en rutt är ett större arbete som vi inte tagit ställning till.
    Med vänlig hälsning,