Vad får tunga moln att passera medan det kan regna ur små obetydliga?

Innan ett bymoln eller en front släpper ifrån sig regn kan det passera en bra bit innan regnet kommer igång. Ofta ser man att molnets nyanser och detaljer blir suddiga och "kanten" där regnet börjar. Men lika ofta som det tar tid innan molnet släpper de första dropparna kan regnet fortsätta en liten stund när solen skiner och molnet har passerat över huvudet eller bara är en tunn slöja är kvar.

Kommentarer

  • Hej Terese
    Det regnar inte rakt ner från ett moln du ser. Vinden kan vara så kraftig ibland att nederbörden kan komma från moln längre bort. Dessutom tar det en stund för regndroppar att falla någon kilometer genom luften ner till marken.

    Hälsningar
    Lennart