Vad är skillnaden mellan global- och direkt solstrålning?

Hej, vi håller just nu på med ett gymnasiearbete där vi undersöker hur effektiva solceller är. För att kunna gå vidare med vårt gymnasiearbete skulle vi behöva mer information om skillnaden mellan global solinstrålning och direkt solinstrålning samt vad som är mest effektivt att använda när det kommer till att undersöka effekten på solceller.

Kommentarer

  • Hej.
    Globalstrålning är den infallande solstrålningen från hela himlen och direkt från solen (och av alla solstrålningens våglängder)mot en horisontell yta. Direktstrålningen är bara den strålningseffekt som kommer direkt från solskivan. När det gäller direktstrålning så kallas det för direkt normal instrålning då det gäller en yta som är orienterad vinkelrätt mot solstrålarna. Det motsvarar det man mäter med en pyrheliometer som hela tiden hålls riktad mot solen. Man talar också om direkt horisontell strålning och då är det strålningseffekten som bara kommer direkt från solen och som träffar en horisontell yta som avses.
       Så fort det är lite tätare moln framför solen så blir direktstrålningen i princip noll. Men det kan fortfarande vara ganska hög diffusstrålning från hela himlen som kan bidra till att solceller genererar ström. Så globalstrålningen bör ni först och främst använda för solenergistudier. Men det bästa är att använda både direkt- och diffusstrålning, samtidigt som man håller koll på var solen är och hur solcellerna är orienterade. Lite mer finns att läsa här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/olika-sorters-stralning-1.5930
    Thomas Klimatolog