Uv-index, "mot solen"

Hej!

Jag brukar kolla på uv-index. Jag undrar över vad som menas med "mot solen". Det står då att uv-index är dubbelt så högt. Räknas man mot solen om man är vinkelrätt mot solens strålar, alltså ligger ner i en solstol? Eller räknas det även om man bara står mot solen, mot t.ex en husvägg?

Mvh

Kommentarer

  • Hej!
    UV-index är ett grovt mått och avser i de flesta fall den strålning som infaller mot en horisontell yta. Men i de fall då marken är täckt med ren och ny snö kan en betydande andel UV-strålning komma från reflekterad strålning och inte bara från himlen. UV-strålningen är också aningen ojämnt fördelad över himlen. Lite mer kommer från den riktning där solen befinner sig. Dessa två faktorer tillsammans gör att UV-strålningen kan bli dubbelt så stor mot en yta som är riktad aningen mot solen och med snötäckt mark i förgrunden (i jämförelse med den som beräknas för en horisontell yta).

    Med vänlig hälsning,
  • Det måste vara fel att UV-index skulle dubblas. Strålningen dubblas, men index är logaritmisk att döma av angivna tider. Index ökar med cirka 3 vid en dubbling av strålningen.
  • Hej,

    Precis som du skriver så dubblas UV-strålningen och så gör UV-index eftersom det i grunden är den CIE-viktade UV-strålningen, men omgjort till index genom multiplikation med en konstant.

    Du är observant som ser att tiderna inte ändras linjärt med strålningen (Indexet)! Kul att du hör av dig om detta. Att det kan bli på detta viset hänger ihop med att UV-index kan rapporteras som det maximala värdet under dagen. "Säker tid i solen" baseras på den dos som erhålls över tid och då hinner UV-index förändras.

    Med låga UV-index är det som du ser i tabellen svårt att hinna med att få den utvalda dos som krävs även om man är ute hela dagen.

    Det ska tilläggas att omräkning till tid innehåller en del förenklingar.

  • Tack för svar. Det var lite djupare än jag trodde, skönt att ha fel ;). Lite konstiga är tiderna ändå, t ex en timme vid index 5-6 men knappa kvarten vid 11, korta tider där index inte hinner förändra sig. Kanske det beror på hur huden reagerar vid högre strålning? Hur är det förresten på sjön, kan strålningen bli upp till dubbel där med, eller reflekteras UV dåligt i vattnet?
  • Den stora effekten ute på sjön är att himlen inte är skymd. På samma sätt som en molnfri himmel är blå så är den ännu mer UV-färgad (om vi nu hade kunnat se detta). Så ju mer fri himmel vi exponeras för desto mer UV-strålning.

    När det gäller reflexer från själva havet så finns ett bidrag, men den gäller i huvudsak strålning med flack infallsvinkel. Strålning som kommer uppifrån reflekteras bara kring fem procent upp igen. Merparten av UV-strålningen tränger ner någon halvmeter i vattnet, vilket gör att man kan bli solbränd när en simmar.

    Så någon fördubbling blir det inte vid havet.
    /Weine, klimatolog
  • Jag tänkte också skriva en fråga om formuleringen under kartan på sidan som anger dagens UV-index.Det står: "Med snötäckt mark och mot solen gäller ungefär dubbla UV-index och hälften av den angivna soltiden".

    Menas "och mot solen" bara när man befinner sig på snötäckt mark, eller även om man till exempel sitter på en gräsmatta och har kroppen vänd mot solen?
    Jag har för mig att detta var annorlunda formulerat förut, och detta var lite förvirrande.
  • Hej John.

    Här kommer ett var från min kollega Thomas:

    Svaret är att det både ska vara snötäckt mark och att man ska vara vänd mot solen för att UV-index ska bli ungefär dubbelt så högt som anges i prognosen. En snöyta reflekterar UV-strålning mycket bra medan reflektionen hos exempelvis en gräsyta är låg.
    Erik