UV-index - markant olika värden från SMHI och minsoltid.se (SSM)

Strålsäkerhetsmyndigheten hänvisar för UV-prognos till "minsoltid.se". Den ger markant lägre värden för UV-index än prognosen från SMHI eller en motsvarande prognos från https://en.ilmatieteenlaitos.fi/uv-index .

Testat med flera datum och orter. Ett exempel:
SSM säger för mitt på dagen i juni
för Stockholm "Din UV-index är 5",
medan enligt SMHI är den nästan 7,
den Finnländska tjänsten säger 6.

Justering mellan lokal/normaltid (kl. 13-12) förändrar inte dessa siffror.

Vid samma datum och tid
för Göteborg ---- SSM: 5 ---- SMHI: ca 6,9 och ca 7,5 molnfritt
för Malmö ---- SSM: 6 ---- SMHI: 7 och ca 7,5 molnfritt
Skillnaden är långt ifrån försumbar.

Vilket som skulle vara närmare sanningen?

På "minsoltid.se" kan man få "prognos" för godtyckliga datum långt fram i tiden, vilket tyder på att respektive algoritm är ytterst förenklad och ignorerar många faktorer.

Kommer SMHI att förhoppningsvis behålla sin UV-prognos?
Undrar

Kommentarer

  • Hej

    Så vitt jag vet bygger SSMs "minsoltid" på klimatologiska värden - det vill säga den beskriver den årliga variationen i medeltal som underlag för att kunna planera sin sol-vistelse och skydda sig, men är inte en prognos för UV-index. Aktuella värden kan därför skilja en hel del.

    SMHIs prognos för UV index har funnits länge, och vi ser nu ett behov av att ersätta den. Både av tekniska skäl, och för att det nu finns möjlighet till "bättre" och mer högupplösta prognoser. I och med detta har man beslutat att flytta ansvaret för prognos av UV-index till SSM som arbetar med hudcancerprevention i Sverige. Jag tror inte det är bestämt ännu hur eller om SMHIs prognos kommer att ersättas men ny prognos hos SSM.

    Tillsvidare hänvisas till den Finländska tjänsten, jag vet dessvärre inte vilken data som ligger till grund för den, och det verkar inte framgå tydligt via deras webbsida. Av gränssnittet att döma antagligen nyare data baserat på satellit och modellvärden. Nu har vi inte utvärderat dessa mot SMHIs modell, så jag vågar inte lova vad som är "bäst". Men jag skulle väl tro att den Finska tjänsten är tillförlitligare, även om SMHIs prognos utvecklats för just Svenska förhållanden när den togs fram på sin tid. Jag vet även att SMHIs tjänst i vissa fall ger värden i överkant, exempelvis representeras "fälten" i prognosen av den sydligaste punkten med högst UV.

    Vänligen

    Sandra Klimatolog