UV-INDEX??? Är det något fel på er sida/diagram för att kunna utläsa detta?

Hej!
Tittar på UV-index över Sverige, (er egen sida om detta) Kan inte se någon skillnad från Syd till Norr, vilket område jag än väljer!?
Stämmer verkligen UV-TABELL ihop med kartbilden.
Förklaring tack! Hur utläser jag index? X = DYGN/TID och Y-axel = UV-INDEX.
Jag bor i Gårdby på Östra Öland.

Vänligen
Hans Nilsson

Kommentarer

  • Hej!

    Det stämmer säkert att UV-index idag är likadant över hela landet: noll.

    Abskissan (x-axeln) i diagrammet visar klockslaget (svensk normaltid) för det datum som ges ovanför diagrammet.

    Ordinatan (y-axeln) i diagrammet visar UV-indexet, och nedanför diagrammet finns översättning till begreppen låg, måttlig, hög, mycket hög, extrem.
  • Varför visar ni svensk normaltid på tidsaxeln, vi har ju svensk sommartid nu?
    År efter år är det samma visa, SMHI verkar inte veta att det är när vi har sommatid som det är intressant att få reda på UV-indexet. Skärpning!
  • Hej Carl-Axel

    Tråkigt att vi retat upp dig med detta. Vårat UV-index är en av SMHIs äldsta produkter. Om jag har förstått det rätt så var det så, att när modellen togs fram var det inte helt trivialt att automatiskt gör övergången från vinter till sommartid. I vilket fall finns inte den funktionaliteten, och man valde "normaltid" istället för sommartid vilket kanske kan tyckas lite omvänt då de flesta nog tittar på indexet under sommaren. Men trots detta så fungerar modellen ännu och fyller sitt syfte. Det har nu under en tid pågått en diskussion mellan SMHI och Strålsäkerhetsmyndigheten (som delar ansvaret) om att ta fram en ny tjänst för UV-index. Så vi hoppas också på en bättring av den här tjänsten.

    Vänligen
    Sandra

    Sandra Klimatolog