Utökad utrustning och forskning och tvärvetenskapliga studier via Fårösunds väderstation På Ar.

Idealiskt belägen. Fiskeforskningsstationen på Ar inom 500m, Vatten och markproblematiken i Naturaområde 2000 bästeträsk inom synhåll. IIT-möjligheterna formidabla ity att kabeln från Stockholm till Moskva och vidare teoretiskt kan avtappas billigt, passerar 250 m från Er mast på Ar. Perfekt mobil internetkontakt via Telias mast vid Fårö Kyrka, vilken dessutom skall få högre G4 kapacitet till sommaren anl Telia i Luleå, som jag frågat. Masten visar sin röda punkt långt över alla hinder rakt i väster från Er mast. Samarbeta med Gotlands högskola, som kunde få ett välbehövligt lyft och rentav få externa internationella och nationella anslag, enligt principen jag själv indokrinerat i den grupp i Lund jag startade 1972 - publish or perish - dvs i topptidskrifter. Se tex upsalastudierna av flugsnappare på Södra Gotland !

Kommentarer

  • Hej Per,
    Intressant läsning tycker jag. När det gäller våra stationer och dess utrustning kan du kontakta greger.bergman@smhi.se för att höra hans synpunkter.