Upplevelse av temperaturskillnad

Hej SMHI!

Jag undrar varför det är en så stor skillnad i upplevd komfort mellan exempelvis 25°C och 30°C jämfört med skillnaden mellan 20°C och 25°C. Nu i värmeböljan har jag noterat att det runt 30°C och uppåt blir närmast outhärdligt utomhus i solen, men att runt 25°C är alldeles lagom. Trots det skiljer "bara" 5°C mellan de två, är det något individuellt eller är finns det en bättre förklaring? Min nuvarande hypotes, som jag visserligen inte har några belägg för, är att individuella upplevelser av temperatur - och värme mer specifikt - är en faktor och att luftfuktighet och huruvida solen ligger på direkt eller om det är molnigt osv. Frågan är bara om det finns någon slags gräns där temperaturökningar börjar upplevas exponentiellt för varje ökad grad?

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Alfred. Ja hur vi upplever temperatur är i allra högsta grad individuellt samtidigt som vi kan säga några generella saker. I Sverige upplevs vinden oftast svalkande, hög luftfuktighet gör att vår svettning inte får samma avkylande effekt och värmeupplevelsen förstärks. Solstrålning har en betydande värmande effekt så att moln på dagen kyler. På natten är det tvärt om, mycket moln isolerar och håller kvar värmen nära marken, medan om det är en molnfri natt strålar värmen från marken upp i atomsfären. Om det finns en gräns uppåt i temperaturen då värmeeffekter blir exponentiell känner jag dock inte till. Generellt sett är vi ju vana vid det normala klimat där vi bor, så människor som bor närmare ekvatorn är vana vid och klarar värme bättre än människor som bor närmare polerna. MVH Erik