Uppgift om kommun/län för mätstationer?

Finns det någon lista över i vilken kommun och/eller län de olika mätstationerna är belägna? Gärna csv...

Kommentarer

  • Hej Michael,

    Ber om ursäkt att svaret på din fråga har dröjt.

    Vi har inte någon sådan lista i dagsläget. Vi har ett program som man kan filtrera stationer efter vilken kommun de ligger i men vi kan bara välja en kommun i taget tyvärr.

    Är det någon speciell kommun som du är intresserad av?

    Vänliga hälsningar,
  • Hej,

    Tack. Jag försöker hitta kommuntillhörighet för samtliga aktiva och historiska mätstationer.

    De flesta stationer är ju kända orter eller tom. kända mätstationer, men vissa har namn som gör att de kan finnas på flera olika ställen i landet, tex. Almdalen, Berg, Berga Mo. De går inte googla sig till. Men jag kan ju använda lat/long-värdena för att hitta dem på en karta så jag får göra så.

    Vad betyder Mo i stationsnamnen?

    Vad betyder A sist i stationsnamnet? Är det att stationen är automatiserad, eller bara en beteckning för att det är den första stationen på den orten, nästa station skulle få B etc.? (Inga "B" finns).

    Hur är policyn ang. namngivning av stationer. Är namnen beständiga för alltid eller har de ändrats för en given station? Man kan tänka sig att om en station flyttas enbart något hundratal meter så får den behålla namnet. Är det längre än så får den ett nytt namn och den gamla stationens data blir historiskt = den stationen läggs ner.

    Mvh / Michael Cronsten

  • Mo (Moms) är en gammal beteckning för militära väderstationer. Den förkortningen används inte längre men är ännu inte borttagen från namnet.

    A används för våra automatiska väderstationer, precis som du misstänkte.

    Om stationen flyttas så görs en bedömning från fall till fall om stationen ska döpas om eller inte. Ifall man väljer att döpa om stationen så får det gamla namnet ett slutdatum och den nya ett startdatum.

    Vänliga hälsningar,