Träffsäkerheten på prognoserna! !

Hej
Undrar hur era appar hållermåttet!
Har den app som jag tycker är er bästa, Vinterväg.
Fast nu har den visat att det skall vara sol flera dagar i rad och inget regn!!
Kan konstatera att detta ej stämt någon dag hittills. ...För just nu regnar det, redan kommit 2mm på kort tid...
Stavsnäs är platsen....
Önskan att säkerheten vore lite högre....
Ni har varit bättre förr. Det var dagens beröm.
Mvh
Raymond

Kommentarer

  • Hej Raymond,
    Jag brukar svara med följande text när det gäller ortsprognoserna på smhi.se och i apparna:

    Svenskarnas intresse för väder har ökat markant under de senaste åren men många upplever kanske samtidigt att prognoserna inte är helt tillförlitliga. En del av förklaringen ligger i hur vädret presenteras, timme för timme, ort för ort. Den höga detaljrikedomen ger intryck av en noggrannhet som inte finns och det är särskilt sant för prognoser som sträcker sig lite längre fram i tiden. Feltillväxten är ungefär exponentiell och det innebär att en prognos efter bara några dagar kan ha avlägsnat sig mycket från den verkliga väderutveckligen. Detta framgår inte i ortsprognoserna som betraktas som sanningar snarare än sannolikheter och det är en av anledningarna till att meteorologerna har ett så oförtjänt dåligt rykte. I många länder runt om i världen anges hur säker eller osäker en prognos är. I Sverige är vi ännu inte där men vi har insett att sättet som vi idag presenterar väder på behöver kompletteras med ytterligare information. SMHI har nyligen infört en mer högupplöst modell i förhoppning om att göra tydligare prognoser hur vi i framtiden ska hantera osäkerheter i väderprognoser. Som ett komplement till ortsprognoserna är det särskilt viktigt att ta del av meteorologens kommentar, kolla blixt/radarinformationen samt att ta del av om någon varning är utfärdad.

  • Tack för ett utförligt svar....
    Men......

    1. Varför var det bättre för...
    2. Om ni visar info på att det är en klar sol o inget regn o det är i Värkligheten tvärt om.

    Skall man då gå ut med den infon då?

    1. Även om man läser det sk finstilta o det stämmer fortfarande inte. Tillförlitligheten ökar ju inte.
    2. Ni är bra och välbehövliga. ..
    3. Men trots mer o bättre teknik så sjunker förtoendet, synd o trist för oss som är ibland beroende av er kunskap...
    4. Som ex i morgon då Mälarenrunt går av stapenl, jag vill ju i dag gärna veta om jag lyckas slippa regnet eller hur mycket jag ev drabbas av det...
    5. För mig är det avgörande om jag åker eller inte...

    Mvh
    Raymond

  • Hej Raymond,
    Senaste prognosen för området runt Mälaren:

    Fram på lördagen lokalt regnskurar med åska, omkring 20 grader. Västlig eller växlande vind.

    Här kommer ytterligare information hur man bäst tar till sig ortsprognoserna:

    Ortsprognoser – del i helheten

    SMHIs ortsprognoser ger en bra inblick i hur vädret ska bli för en viss plats. För att du ska få en rättvisande bild av väderprognosen för din ort, kan ortsprognosen med fördel kompletteras med annan information, exempelvis meteorologens kommentar och radarbilder. Här beskriver vi ortsprognoserna och hur du använder dessa bäst.

    Allt fler använder SMHIs ortsprognoser som finns tillgängliga såväl på hemsidan som i SMHIs mobilapp för mobiltelefoner och läsplattor. Dessa prognoser ger en bra första inblick i hur vädret ska bli men kan behöva kompletteras med annan information för att ge bästa resultat. Hur ska man då använda ortsprognoserna för att få en så användbar prognos som möjligt?

    Beräknad prognos justeras av meteorolog

    Grunden till ortsprognoserna är SMHI:s prognosdatabas, där det finns prognosvärden i ett rutnät av punkter. Som användare av ortsprognoser är det bra att känna till att data hämtas från EN punkt i prognosdatabasens rutnät.

    Databasen fylls initialt med prognosdata från numeriska prognosmodeller. Med kunskap och erfarenhet kan meteorologen utnyttja det som modellerna är bäst på och bedöma om någon parameter behöver korrigeras. Därför kontrolleras, justeras och godkänns databasen av ansvarig meteorolog på SMHI innan ortsprognosen uppdateras

    Meteorologens korrigeringar sker på en övergripande skala, exempelvis en temperaturhöjning på ostkusten eller temperatursänkning nattetid i områden där den automatiska prognosen visar på klart väder. Att göra justeringar för enskilda orter eller punkter är inte möjligt.

    Lokala variationer förekommer i stort sett alltid

    Lokala variationer i vädret förekommer mer eller mindre alltid, vilket ger en viss, ofrånkomlig, problematik med punktprognoser. Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn. Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd. Storbo, utanför Idre, och Idre Fjäll samt Nikkaluokta och Tarfala är två typexempel där man ofta på grund av topografin har väldigt stora temperaturskillnader.

    Ett annat exempel då stora lokala variationer förekommer är när molnigheten varierar mycket. Två närliggande punkter i databasens rutnät kan då ha helt olika prognos. Om man befinner sig i ett område med klart väder men ortsprognosen plockar informationen från en punkt med moln, så upplevs prognosen som helt fel trots att den i ett större perspektiv är korrekt.

    Meteorologens kommentarer kompletterar

    De lokala variationerna i vädret är svåra att beskriva i en modellbaserad ortsprognos. Däremot är meteorologen bra på att beskriva detta i de skrivna prognoser som uppdataras på hemsidan flera gånger per dygn. Man bör därför ta för vana att komplettera ortsprognosen med att även läsa denna text som hittas på hemsidan under "meteorologens kommentar" där man får en översikt av väderläget för kommande dagar samt en mer detaljerad prognos för det närmaste dygnet i ett antal förutbestämda distrikt i landet.

    Ett bra exempel är en sommardag med skurar. Prognosmodellen kan i en sådan situation ha mycket skurar inom ett område men det är inte säkert att en specifik punkt i databasen berörs. En ortsprognos som hämtar informationen från en sådan punkt visar då uppehåll medan meteorologens skrivna text innehåller information om den uppenbara risken för skurar. Vid detta och många andra fall kan man med fördel även ta en titt på radarbilderna för att se aktuell skuraktivitet, hur skurarna har rört sig och var de befinner sig just nu.

  • Hej. .
    Kan nästan förstå alla undanflykter. .
    Men ex varför jag blir så förbannad är en dag som denna! !
    Stavsnäs...vinterväg!!
    Där visar det tydligt att det INTE skall regna i dag överhuvudtaget. ..
    Och vad gör det nu?????
    Förstå att man blir bara lite arg förbannad besviken mm mm mm mm
    .
    Ni förväntas lösa er uppgift bättre och speciellt i en app.... Ert sk ryckte blir ju inte bättre...
    Mvh
    En mycket arg o besviken app läsare...
    Lägg ned....alla appar om det inte går att lita på dessa.

  • Hej Raymond,
    Nja, undanflykter håller jag nog inte med om. Jag försöker bara belysa svårigheterna med automatproducerade prognoser tagna direkt ur prognosmodellerna.

  • Hej igen. .
    1.. Sluta med dessa....

    1. Ta bara med dessa sk punkter o dess orter.
    2. Kan man inte hålla nivå bör man inte ens erbjuda sina tjänster.
    3. Lågt är min kommentar. ..

    Bättre förklaringar förväntas i en prognos.
    Förklara för mig hur man kan gå ut med info som är 100% fel....
    För mig är det bara en politiker som får behålla jobbet och kan stå för sin sak.
    Jag är så besviken att det kan inte ni förstå.

  • Hej,
    Jag kan nog inte göra mer nu. Du har fått förklaringar på varför prognoser är svåra, särskilt sommartid med "skurväder".

  • Tack för svaret...!
    Förslaget är att byta namn på era prognoser till punkt prognoser med max 50% rätt. ..
    Eller var än mer tydliga med era försök till prognoser...
    För jag kan inte acceptera att det går åt skattemedel till något som inte överensstämmer med Värkligheten ens 50%.
    Står det inget regn så skall det vara uppehåll..... då skall risken för regn vara mindre än 1%.
    Annars lägg ned ... vissa av oss är ju faktiskt beroende av tillförlitligheten av prognosen.....
    Njut av fredagen. ..

  • Hej,
    SMHI måste förstå människors irritation över den otroligt dåliga säkerheten i prognoserna. Detta även om de själv tycks "begripa bättre".

    Glöm ortsprognoserna för ett tag. Se på en region såsom södra Sverige, Skåne eller nordvästskåne. Ser man på prognosen för t.ex. 5 dagar framåt så skapar man sig en bild, typ, det verkar vara molnigt ett antal dagar framåt. Med det i bagaget så skulle man kanske vilja planera, säg en helg. När man sedan går in och kollar prognosen en dag senare så har den ändrats, det har plötsligt blivit regn, sol, skurar, ja vad som helst utom just molnigt de kommande dagarna som SMHI sa igår. Sur blir man...
    Nästa dag kommer. Man går in och kollar SMHI's prognos igen. Ja, ta mig tusan om den inte ändrats igen. Nu är det något annat än vad det var igår. Kanske som de sa i förrgår eller ännu någon ny prognos. Så här håller det på hela veckan och när helgen väl kommer så blir det som det blir, helt enkelt. Oavsett vad SMHI har sagt. Under dagarna som föregick helgen så hade nog SMHI rätt någongång i sin prognos. Men varför - jo för man har prognosticerat snart sagt hela väderleksskalan som är möjlig för årstiden...

    DET ÄR DETTA SOM MAN BLIR IRRITERAD PÅ OCH MAN UNDRAR VARFÖR SMHI OCH ÖVRIGA PROGNOSMAKARE ÄR SÅ OPÅLITLIGA. Sateliter, modeller, beräkningsprogram osv finns till hjälp men ack så fel det blir.

    Jag kan jämföra det med alla fantastiska konstruktörer som nu sitter med avancerade CAD program och 3D modeller. Ser grymt bra ut i datorn men konstruktören har inte en susning om hur saken han konstruerat ser ut i verkligheten eller hur den kommer att te sig. Tro mig, jag har sett utvecklingen.

    Det är nog samma sak på SMHI - de gamla metereologerna hade "känslan" med sig i prognoserna och de är, i alla fall än så länge, långt mycket bättre än kombon av oerfarna metereologer och avancerade datamodeller som man stirrar sig fullkomligt blind på. ¨Jag skulle inte bli förvånad om även många metereologer också är frustrerade när de kokar ihop modellerna till en prognos, bara så att modellerna en timme eller två senare ser helt annorlunda ut...

    Mvh

  • Hej Mats,
    Jag skulle nog själv bli frustrerad om jag bara tittade på ortsprognoserna. Jag följer hela tiden meteorologens kommentar över utvecklingen. Ortsprognoserna och svårigheterna med att prognostisera dessa är beskrivna tidigare i flera inlägg och hur man bäst skall komplettera med annan information (läs meteorologens kommentar). Nu vet jag att man från Basverksamhetens sida arbetar med hur man skall förändra ortsprognoserna så att allmänheten bättre kan ta till sig informationen. Bl.a. skall det finnas någon form av säkerhetsindex eller sannolikhetsindex som talar om hur pass säker prognosen är. Vi hoppas detta kommer nu under hösten.