torr mark

Hej!
Läste följande i en tidning:
"När det är så här torrt i markerna och det kommer närmast skyfallsliknande regn så rinner det mesta ovanpå marken och sjunker inte ner."

Innebär detta att det är skillnad på skyfall och exempelvis duggregn i sammanhanget?
Hade ett duggregn runnit ovanpå marken i samma utsträckning som ett skyfall eller hade det absorberats mer av marken (när det är torrt i markerna)?

Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej Johannes. Eftersom en torr mark har en relativt långsam upptagningsförmåga av regn så hinner/klarar marken av att ta upp en större andel av regnet om en viss mängd regn faller över en längre tid jämfört med om samma mängd regn faller under en kort tid. MVH Erik
    Erik Klimatologi