Torka södra Gotland

Enligt statistik har Hoburg 2019 fått ca 90 mm maj, juni, juli och augusti (fram till nu) varav 21 mm i juli och hittills i augusti 7,3 mm. I april regnade det knappt alls. Hur ställer sig dessa siffror i förhållande till normal nederbörd och varför så lite nederbörd just på södra Gotland?

Kommentarer

  • Hej Erik,
    Här kan du se normal månadsnederbörd: https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/monYrTable.php?myn=8&par=normNbd och jämföra mot årets siffror.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst
  • Tack för svar! Det skulle vara intressant att se statistik för en senare period än 1961-1990 men jag förstår att det styrs av WMO.
  • Hej!

    Under standardperioden 1961-1990 var den normala årsnederbörden vid den manuella stationen Hoburg 496 mm. Motsvarande värde åren 1991-2018 var 507 mm.

    Om vi istället använder den manuella stationen perioden 1 januari 1991 - maj 2009, och därefter den nyinrättade automatiska stationens värden får vi siffran 500 mm. Manuella mätningar kan skilja sig en aning från automatmätningar. Hoburg har både en manuell och en automatisk nederbördsstation.

    Sammanfattningsvis så finns det inga signifikanta skillnader i nederbörden vid Hoburg åren 1961-1990 jämfört med åren som förflutit därefter.

    Generellt sett kommer en stor del av årsnederbörd i vårt land från kraftiga sensommarskurar. Sådana skurar bildas lättare över land än över vatten. Därför kommer kusttrakterna att ha mindre årsnederbörd än inlandet. Och att Gotland ligger långt österut betyder dessutom att mera sammanhängande frontsystem (ofta från väst/sydväst) har "regnat av sig" över sydsvenska höglandet. Man får en föhn-effekt, en upptorkning av luften. Därför blir det mycket sol och torrt väder på Gotland.
  • Tack för informativt svar!