Torka Europa

Hej
Vad har ni för reflexioner kring den långa torkan som råder i stora delar av central- och Östeuropa sedan flera år? Värsta på minst 250 år på vissa håll sägs det.

Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas

    Klimatmodellerna har förutsagt att torka kommer bli vanligare i ett framtida klimat framförallt i södra Europa..

    Här kan du läsa mer om framtida klimatet: "Förändring av årets längsta torrperiod i Europa"

    https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/klimatscenarier/europe/rcp45/year/longest-dry-period

    Hälsningar
    Lennart Wern
  • Tack, det här är ett problem som borde uppmärksammas mer. Modellerna är ganska ordentligt framåtblickande men detta sker ju faktiskt nu. Det är tydligt att vädret senaste åren inte varit som förr. Betydligt mer högtrycksinflytande över Centraleuropa och lågtryck som tar allt nordligare banor. Nederbörden i Sydeuropa har väl dock inte minskat i samma takt som i de centrala delarna. För Sveriges del är det särskilt slående hur mkt nederbörden ökat i nordöstra Sverige och minskat i sydöstra - jag förmodar ungefär i linje med det som klimatmodellerna visar.

    Skriv gärna en artikel om torkan i Europa, tror det är få som känner till det. Jag undrar just hur Sveriges känsligare delar skulle klara ett liknande nederbördsunderskott som tex norra och östra Tyskland har. Särskilt med tanke på hur eftersatt det svenska vattenledningssystemet är. Och det är sannolikt bara en tidsfråga innan det sker.

    Andreas ​
  • Tack Andreas för dina tankar

    Ja, en del som klimatmodellerna förutsäger skall komma att hända i slutet av seklet ser vi redan nu. Sommaren 2018 var det ju mycket varmt och torrt i Sverige vilket skapade problem i delar av vårt land. Här finns en artikel om sommaren 2018:

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-vader/sommaren-2018-extremt-varm-och-solig-1.138134

    Varje månad skriver vi en artikel om månadens väder i världen. De artiklarna kan du läsa här:

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-i-varlden

    Hälsningar
    Lennart
  • Hej igen,
    Tittat på de klimatscenarier som du länkade till och dom överrenstämmer dåligt med det jag beskriver. Ännu sämre är prognosen för förväntad årsnederbörd som förväntas öka I de områden vi pratar om. Mot bakgrund av de mönster vi sett sista åren är det här en potentiellt stor felaktighet i modellerna som borde genomgå ny analys.
  • Hej Andreas

    När det gäller klimat och klimatförändringar räcker det inte med att titta på några få år. Man måste studera långa serier.

    För några år sedan noterade jag att sammarnederbörden i södra Sverige varit större och ofta mycket större än normalt under tio år, medan klimatmodellerna inte pekade på någon ökning. Då kallade jag till möte på SMHI med klimatforskarna på SMHI. Jag visade mina resultat och undrade om klimatmodeller verkligen var tillförlitliga när det gäller sommarnederbörd i Sverige.

    Då lärde jag mig bland annat att tio år är i sammanhanget en kort tid. På senare år har det varit riktigt torra somrar som 2018 vilket lett till bland annat dricksvattenbrist.

    Hälsningar
    Lennart Wern
  • Hej Lennart,
    Tack för svar. Jag förstår så klart utvecklingen inte är linjär och att det krävs långa tidsserier för att läsa ut trender. Skälet till att jag tycker SMHI borde ta detta på större allvar ligger i de konsekvenser som felaktigher i modellerna skulle få. Att nederbörden ökar I de områden vi pratar om ger knappast samma konsekvenser som om dom minskar eftersom riskerna huvudsakligen finns på nedsidan I termer av vattenbrist, skogsbränder etc. Därför borde det tas större hänsyn till konsekvenserna för eventuella avvikelser i modellerna och inte bara storleken på avvikelserna och längden på tidsserierna när man studerar modellernas tillförlitlig.

    mvh
    Andreas
  • Hej Andreas
    Jag har skickat vår konversation till våra klimatforskare och undrat om de har någon ytterligare kommentar utöver det jag redan skrivit. De är dock mycket upptagna. Jag återkommer om/när jag får svar.

    Hälsningar
    Lennart
  • Hej Andreas

    Nedan har jag fått en kommentar från en av våra klimatforskare.

    Hälsningar
    Lennart

    Torkan i Europa har under vissa år varit mkt utpräglad och det är också något vi har att vänta oss mer av i takt med ökad global uppvärmning. Klimatmodellerna pekar tydligt på minskad nederbörd i södra Europa under sommaren vilket i kombination med ökade temperaturer betyder ett allt torrare sommarklimat. Var gränsen för minskad nederbörd i söder respektive ökad nederbörd i norr går är osäkert och det innebär att det är en stor osäkerhet kring huruvida sommarklimatet generellt kommer bli torrare eller blötare i stora delar av Europa (i Medelhavsområdet klart torrare, i norra Skandinavien blötare). Däremot klart att det under torra högtrycksdominerade år blir allt torrare i samband med ökade temperaturer.

    För de senaste åren har meteorologisk torka till följd av utebliven (eller mkt lite) nederbörd observerats under vissa somrar (t ex 2003, 2015). I kombination med höga temperaturer har det lett även till marktorka och/eller hydrologisk torka. Här en studie som pekar på detta (men också visar att det förekommit perioder med omfattande torka även tidigare under de senaste århundradena, https://www.nature.com/articles/s41598-018-27464-4). I ett längre historiskt perspektiv har det varit omväxlande blötare eller torrare århundraden med mer eller mindre utpräglade perioder av torka (se t ex https://www.nature.com/articles/nature17418

    Erik