Tina snö

Hej ! Vet inte om min fråga hör till er men jag undrar över snö. Jag bor i en stuga i skogen och har inte rinnande vatten på vintern. Därför tinar jag ibland snö, då och då smakar det inte så gott fast det är helt rent utan skräp och sånt i. Beror det på luftföroreningar ? Ha en bra dag där /Dick

Kommentarer

  • Hej Dick

    Luften innehåller föroreningar. När det regnar eller snö följer föroreningarna med nederbörden ner mot marken. Hur mycket föroreningar det är i luften varierari Sverige. IVL (Svenska Miljöinstitutet) gör mätningar på ett flertal platser över landet. De kan förhoppningsvis svara på hur mycket föroreningar det är där du bor och om det kan ge smak:

    https://www.ivl.se/vart-erbjudande/vara-tjanster/luftovervakning.html

    I din situation skulle jag försöka ta med mig dunkar med dricksvatten.

    Hälsningar

    Lennart Wern