Tidpunkten för dagens högsta temperatur har ändrats?

Hej!
Vi upplever att tidpunkten för dagens högsta temperatur ofta är först vid kl 17-tiden. Det känns som tidpunkten har ändrats. Om vi går typ 20-30 år tillbaka, så var det varmast mellan kl 12-16 och sedan var dagens värsta hetta över, men nu upplever vi att den höga temperaturen varar längre och dessutom ofta når sin höjdpunkt vid kl 17. Stämmer det eller är det något som vi bara fått för oss? Beror det i så fall på klimatförändringarna? Vi har frågat några andra hur de upplever det hela och de håller med oss och upplever det på samma sätt som vi. Vi bor i Sörmland och det kanske är skillnad beroende på var en bor i landet?
Tack på förhand!
Mats Dellrud

Kommentarer

  • Hej Mats

    Statistik kan sammanställas på tusen och åter tusen olika sätt. Jag tittade i data från vår station i Floda som ligger nordost om Katrineholm. Denna station mäter temperaturen varje timma och har gjort så sedan hösten 1995.

    Tabellen nedan visar för Floda datum och tidpunkt för årets högsta temperatur och vilken temperatur det var då. Observera att tidpunkten i tabellan är angiven i UTC. För att få svensk sommartid måste du addera två timmar. Sommaren 2021 är ju inte slut så där kan ju förstås datum, tid och högsta temperatur ändras.

    Från denna typ av sammanställning, för denna station kan jag inte se att den värsta hettan skulle komma senare.

    Vi har Öppna Data. Därifrån kan du själv hämta data från de stationer du är intresserad och därefter finns det möjlighet att göra olika sammanställningar:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart