Varför ökar temperaturen när det regnar på vintern?

Hej jag har märkt en sak som jag tycker är konstigt.

Jag bor 4mil norr om örebro och märkt att ofta på vinterhalvåret så kommer det nederbörd och samtidigt så ökar temperaturen några grader är det molnen som isolerar bort kylan eller nått sånt? ?

Blir alltid så glad när jag ser att de ska snöa sen är jag super deprimerad å stirrar ut på regnet.

Kommentarer

  • Hej Daniel!

    Det kan nog vara en kombination av flera faktorer.

    Dels bidrar den ökade molnigheten till at dämpa kylan. I samband med en front så brukar även vinden öka. Vinden river upp kalluften och ersätter med mild luft med ursprung från Atlanten.

    Håller fullständigt med om att lite snö hade piggat upp, men får nog vänta lite till innan marken blir snöklädd igen.