Temperaturskillnad vid imma på fönster?

Hej,
Till att börja med: Tack för att ni finns! Jag gör research för en bok och jag har haft enormt stor hjälp av er data. Jag behövde veta temperaturen i Överkalix i december 1978 och, voilà, det fanns. Heja er!

Nu till min fråga: Om det är ca 12 grader ute och man bakar i en varm lägenhet med litet kök, skulle det kunna bildas kondens på fönstret (sannolikt 2- eller 3-glasfönster, vi befinner oss trots allt fortfarande i Överkalix 😉 ?

Hoppas ni kan svara, jag vet inte vart jag ska vända mig med den frågan. Tack på förhand,
Katarina Warnström

Kommentarer

  • Hej Katarina
    Vad roligt att vårt arbete på SMHI uppskattas :-)

    När du bakar och vistas i ett kök tillför du vattenånga till luften. Om du bakar mycket i ett litet kök kanske det kan bli upp mot 25 grader varmt i köket och den relativa fuktigheten närma sig 100 %.

    När den fuktiga luften kyls ner av det svalare fönstret tror jag att det skulle kunna bildas imma på köksfönstret men det förutsätter att det är skugga på fönstret. Om solen skiner på fönstret så att det värms och/eller fönstret är ett bra 3-glasfönster så minskar förstås chansen eller risken till imma.

    Här kan du läsa mer om luftfuktighet:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

    Hälsningar

    Lennart Wern