Temperaturrekord

Hej!

Media är alltid väldigt sugna att rapportera rekord, särskilt värmerekord. Häromdagen sa TV Väder att "12 nya junirekord sattes". Vad är detta för "rekord"?

Jag har varit i kontakt med er förut och fått utförliga och trevliga svar. Vad jag fått berättat är att väldigt få väderstationer är intakta pga urbanisering, endast några fyrstationer och Abisko är orörda sedan slutet 1800-talet. Jag har även kolla på er statistik och många väderstationer har ju ersatt någon annan så det kan stå "Startades 2003" eller liknande.

Så alla dessa lokala rekord, hur långt tillbaka rör de sig i allmänhet? Det blir ju väldigt märkligt att säga rekord när det kanske endast har 20, 30- 50 års historik?

Tack! Lars
Lars Hultsten

Kommentarer

  • Hej Lars,
    SMHI:s databasen börjar år 1860, med successiva utökningar för att nå den största utbredning efter 1961. Enstaka stationer kan flyttas, stängas ner eller öppnas; de brukar kopplas ihop för att få sammanhängande mätserier.
    När SMHI utfärdar en rekordmeddelande, så beror det på längre tidsserier (och tidigare rekorden samt året det inträffade nämns).
    Under rådande klimatförändringen ökar dock sannolikheten att nya rekord bryts: det räknas då som rekord, även om tidigare rekorden var några år gammal (ur en minst 60-års perspektiv).
    Med vänlig hälsning, Christophe (klimatolog)
    Christophe