Temperaturjämförelse

Jag vill jämföra medeltemperatur per månad Jan-maj 2019 mot 2020.

Kommentarer

  • Hej Håkan,

    På vår sida Öppna data kan du hämta den information du söker.
    Här är en direktlänk till sidan: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    • Välj först parameter (Lufttemperatur (månad)).
    • Filtrera stationer till ”Aktiva stationer”, zooma in på kartan och klicka på någon av prickarna som ligger i det område du är intresserad av.
    • Sedan väljer du att ladda ner data för ”Historisk data”. Filen öppnas då i Excel.

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när Excelfilen öppnas måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.
    Tänk på att tiden i filen är UTC (för svensk normaltid +1 timme, svensk sommartid +2 timmar)

    Vänliga hälsningar