Temperaturer

Hej,ser ofta skillnader på vintern på 30-35 grader från norr till söder,varför är det så stor skillnad på vintern men aldrig på sommaren.

Mikael Tegnér

Kommentarer

  • Hej Mikael

    Ja, det stämmer. Temperaturskillnaderna mellan norra och södra Sverige är i genomsnitt större på vintern jämfört med sommaren. Här finns kartor som visar hur temperaturen varierar över vårt land:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/normal/manadsmedeltemperatur-normal/manad/januari

    Orsaken till de större temperaturkontrasterna på vintern är inte bara en orsak utan flera. Vintertid står solen lågt på himlen och längst i norr når solen inte över horisonten alls under delar av vintern. I söder kommer vindar och lågtryck ofta västerifrån. Havet i väster är inte istäckt vilket gör att luftströmmarna västerifrån inte är så kalla. Det är ofta blåsigare i södra Sverige med barmark. I norr är det vanligare med svagare vindar och snötäcke. Snö på marken gör också att inkommande solstrålning reflekteras medan snöfria områden kan ta emot solens strålar och värma marken.

    Vid svaga vindar och klart väder strålar värmen ut från marken, mer om marken är täckt med snö. Detta gör att inversioner bildas där temperaturen ökar med höjden. Förutsättningarna för detta är större i norr än i söder.

    Om vindarna under vinter kommer från nordost kan det bli riktigt kallt. Då kommer luften från Finland och Ryssland som har ett mer inlandsklimat än Sverige med låga temperaturer.

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart