Temperatur

Är det ”dubbelt” så kallt/varmt när gradantalet är det dubbla? Fryser t.ex 1 liter vatten dubbelt så snabbt i 20 minus mot 10 minus? Tinar en vara dubbelt så snabbt i 20 grade mot 10.
Pontus Skoghammar

Kommentarer

  • Nej, så är det inte.

    Med ditt resonemang skulle en isbit tina dubbelt så snabbt vid +0,2°C jämfört med 0,1°C och så är det förstås inte. Och hur skulle det bli vid 10 grader jämfört med noll grader?

    Hur snabbt olika varor och vatten tinar eller fryser ligger lite utanför SMHIs om meteorologi. Därför rekommenderar jag di att ta kontakt med exempelvis något universitet. Din fråga bör hamna inom termodynamiken.

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart