Temperatur

När jag tittar på mätstationen Målillas lufttemperaturer för igår (2022-07-21) så kulminerar data på 36,6 grader. Ändå rapporteras 37,2 grader i media. Vad beror det på?
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna
    Diagrammet bygger på observationer en gång i timmen men det vara varmare mellan klockslagen. Kl 20 rapporteras den högsta temperaturen under dagen även mellan timmarna.
    Dock, lagras sedan maj i år, temperaturen varje minut i databasen. Så diagrammet skulle kunna bygga på minutvärden. Jag har påpekat det för de som utvecklar vår hemsida. Förhoppningsvis kan en uppdatering göras och man tar hänsyn till minutvärdena.

    Hälsningar
    Lennart Wern
    Lennart
  • Jo all respekt för frågor om börmeböljor
    Jag har varit på seminarium om kyla strömavbrott
    mm
    Som Österlenbo är man van vid diverse snö/kyla oväder
    Det vet alla österlenare om
    Nu dett med värme, kan det innebära strängare.vintrar?Snökanoner vid nordostan vind?

    Lars-Bruno Gustafsson
  • Hej Lars-Bruno

    Strängare vintrar i form av kallare vintrar pekar inte klimatmodeller på. Snarare att temperaturen stiger på vintern.

    Hur vanligt det kommer att vara i framtiden med så kallade snökanoner vid nordostvind är mer osäkert. En förutsättning för att de ska bildas är att vattnet är öppet. Det kommer det nog att vara i framtiden. Det skulle kunna innebära att när köldknäpparna kommer och vinden kommer från nordost bildas snökanoner oftare i framtiden. Men samtidigt stiger ju temperaturen. Så det är osäkert.

    Här är några länkar som jag tror intresserar dig:

    https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/fordjupade-klimatscenarier/met/sverige/medeltemperatur/rcp45/2071-2100/year/anom

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/sno-och-hagel/snokanoner-fran-havet-1.13740

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart