Symboler för vindriktning i appen

Jag tycker att symbolen för vindriktning i appen är lite lurig. Det heter ju sydlig vind när det blåser från söder. Därför tycker jag att symbolen ska sitta kl 6 och inte som nu kl 12. Även om den är formad som en liten pil mot norr tror jag att den lätt kan bli feltolkad om man inte tänker efter. Så mitt förslag är att göra om symbolen något och sätta den kl 9 vid västlig vind o s v.

Kommentarer

  • Hej Jan, tack för ditt inlägg!
    Frågan har varit uppe förut, och vi har diskuterat detta med flera inblandade, bland annat meteorologer. Vi visar en pil längsmed vindens flödesriktning, så om det blåser sydlig vind (från söder mot norr), så börjar pilen nerifrån och går uppåt. Om vi skulle ändra detta förfarande så skulle det skapa ännu mer förvirring för allmänheten, då detta är ett vedertaget sätt att visa vindriktningen på.
    Vi har även börjat frångå de äldre "cirkel-pilarna" till att börja visa vanliga pilar, de gamla pilarna i sig skapade en viss otydlighet.
    Hoppas att du är nöjd med svaret, önskar dig en fortsatt trevlig tisdag!
  • Snälla kan ni inte byta vind-pil i appen? Jag tittar på appen flera ggr / v men lär mig aldrig. Blandar ihop om den blåser med eller emot bollen med pilen. Låter konstigt kanske men så är det. Jag bor på en ö och måste kolla dagligen så inte vinden blåser nordväst, (då båten måste flyttas). Jag tycker ni har bäst prognoser så vill gärna använda mig av er. Kan ni inte bara göra det möjligt att själv välja pil i appen?
  • Hej Björn, tack för ditt inlägg.
    Om du uppdaterar appen i din telefon så får du de nya vindpilarna.
    Önskar dig en bra söndag.
  • Hej Anders. Klart pilarna ska vara som de är i alla GRIB filer.
    Ett problem som jag upplever mer besvärande är de linjer som indikerar byig vind. Ofta gör linjerna det väldigt svårt att se styrkan på vinden (ibland kan jag lösa det genom att titta på vågprognoserna men det är ju ingen lyckad lösning)
    Kunde ni inte prova med något annan indikation som tunnare linjer, gråskala eller prickar som inte stör läsningen av styrka och riktning lika mycket.
    /Göran F
  • om pilen blåser från sönder dvs nedifrån och mot höger - vilket vädersrärck är det?
    sydvästlig eller sydöstlig`?
  • Hej Göran, tack för dina synpunkter!
    Det är viktigt för oss att få in synpunkter från användarna, jag lämnar detta vidare till beslutsfattare.
    Önskar dig en trevlig fredag!
  • Hej Gun, det är en viktig fråga!
    "Nordlig vind" betyder att det blåser från Norr, och den vindpilen är nedåtgående.
    Vindpilen som kommer nedifrån och går upp mot höger är således sydvästlig vind.
    Önskar även dig en fortsatt trevlig fredag!

  • Hej igen Anders. Jag tittar en del på vindkartor / GRIB filer för marina ändamål och det har blivit bra med SMHIs vindkartor. Fortfarande tycker jag att ni borde fixa "byig vind" markeringarna. Det är faktiskt riktigt svårt att sa vad som gäller ibland. Har ni diskuterat några alternativ? Jag bifogar en liten bild. Ni vet ju hur det ser ut, men ändå. Ibland har man ju en liten bild och dåliga förhållanden att se den
    MVH  /Göran F

  • Hej Göran, tack för ditt inlägg!
    Jättebra att du bifogar en bild på vad du menar, för "en bild säger mer än tusen ord"! Vi har börjat jobba på en lösning på att göra detta tydligare.
    Önskar dig en fortsatt trevlig fredag.
  • varför är det inga riktningspilar på nederbördsområden,så man vet åt vilket håll dom rör sig
  • Hej Ulf,
    Förstår inte riktigt vad du är ute efter, de flesta produkter vi har som visar nederbörd är i form av kartor. Beskriv gärna mer hur samt i vilken produkt. Där kan man trycka på "playknapp" och se rörelsen.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej!
    Det är så märkligt! När jag laddar ner 10-dygnsprognosen på min läsplatta (Android) så finns inte pilarna som visar vindriktning med längre. Om jag trycker på lilla pilen för att se timma för timma en specifik dag fladdrar de förbi en halv sekund, sedan är borta igen. Tycker det är viktigt att kunna se vindriktningen inte bara meter per sekund! Finns det någon datakunnig hos er som kan tipsa om hur jag får tillbaka den uppgiften? Har frågat tidigare om detta för mer än en månad sedan, men inte fått något svar 🙁 Skriver jag frågan på fel ställe?
    Vänliga hälsningar
    Käth Casselgren

  • Hej,
    Är det SMHIs app för android du använder eller använder du vår webbplats?
    Om det är appen behöver vi veta vilken version du använder av vår app samt vilken version av android du använder.

    Med vänlig hälsning,

  • Jag använder er web-plats.

  • Hej Käth,

    Jag har testat på vår android läsplatta och kan inte återskapa problemet. Vilken android version kör du?

    Mvh
    Therese
  • Hej!

    Jag använder Samsung galaxy tabS, den är säkert 5 år. Det har dock fungerat tills nyss med samma platta.

    Hälsningar
    Käth
  • Hej Käth,
    Vilken version av android använder har läsplattan?
    Mvh
    Therese
  • Hej!

    Det tycks vara 6.0.1

    Hälsningar
    Käth
  • Hej!

    Detta är tredje gången jag svarar på ovanstående fråga. Svaret tycks ju inte gå fram. Jag provar en sista gång. Version av Android är 6.0.1

    Vänliga hälsningar
    Käth Casselgren
  • Hej,
    Vilken webbläsare använder du? Är det samma problem på startsidan? Testa att att rensa historik och webbplatsdata. Om du använder Crome, tryck på de tre pickarna i högra hörnet>historik>rensa webbinformation.

    Mvh
    Therese
  • Hej!
    Jag använder Crome. Skall prova att rensa. Det skumma är att min telefon får med vindpilarna i prognosen. Samma webbläsare och samma version av Android???
    Tack för du engagerar dig!

    Vänliga hälsningar
    Käth
  • Oj, glömde svara på frågan om startsidan. Ja det är samma problem.//Käth
  • Hej, hör av dig om problemet kvarstår efter du har testat att rensa.
    Mvh
    Therese
  • Hej SMHI jag brukar ofta använda er vindkarta som är bra.
    Problemet som jag tog upp för ett år sedan (29 okt 2018) är att det ofta är svårt att läsa vindstyrkan på pilarna då de är i ett område med byiga vindar. Har ni några idéer om det här. Färgerna är ju en hjälp, men i alla fall, se bild.

  • Hej Göran!
    Tack för din feedback, den är värdefull.
    Vi är medvetna om detta problem och jobbar på att hitta en annan designlösning.
    Vänliga hälsningar
    Therese
  • Hej, även jag är förrvirrad när vindarna är nv, no, sv, so, osäker på vad som är vad ...  MÅSTE man ha pilar, kan man inte istället skriva det i bokstäver? SO och så vidare? 😀
  • Hej Kicki,
    Jag är osäker på vad du menar och vilken tjänst du använder hos oss.
    Med vänlig hälsning,
  • På SMHI.se är det en pil som visar vindriktningen. Otydligt för mig som blir osäker vilken riktning pilen betyder. Bor vid havet, har båt, så behöver veta
  • Förstår inte varför jag fått detta svar.cHeter f.ö. Käth
  • Hej igen Kicki,
    Pilen visar vilket håll det blåser och vi har den för att göra det mer tydligt vilken vindriktning som förväntas. I kommande version av vädret på SMHIs startsida och 10-dygnsprognos blir det extra tydligt med både pil och bokstäver:

    Med vänlig hälsning,

  • Det blir jättebra och tydligt, tack för svar 😀
  • Hej, Tack för fin feedback!
    Vänliga Hälsningar
    Therese